قلاقیران

خروش نایمان

قلاقیران

خروش نایمان

من گل خودروی کوهستانیم
اهل این ایل بی سر و سامانیم

عزل قائم مقام رهبری؛ درس‌ها و عبرت‌ها

سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۳ ب.ظ


یکی از اتفاقات مهم سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی اعلام و انتخاب آیت الله حسینعلی منتظری به‌عنوان قائم مقام رهبری از سوی مجلس خبرگان بود. با صرف نظر از دلایل این انتخاب و افرادی که همت به این انتخاب گماشته بودند و عدم رضایت قلبی امام، به ضرس قاطع می‌توان ادعا کرد که اگر با دید عبرت آمیز به این حادثه و حوادثی از این نوع نگریست، ضمن گرفتار نشدن در خطاهای محاسباتی، آثار و فواید مثبتی در جهت صحیح پیمودن مسیر آتی انقلاب اسلامی به‌همراه دارد.

حال با قبول اهمیت بررسی این موضوع، باید پرسید عامل سقوط منتظری و عزل وی با این سوابق درخشان انقلابی و مبارزاتی چه بود؟

اعتماد بیش از حد به برخی نزدیکان و عدم تشخیص نفوذ لیبرال‌ها و منافقین به بیت خود؟!

ساده لوحی؟! مدیر و مدبر نبودن؟! و یا مقدم دانست نظر خود بر نظر امام؟!

بی‌تردید همه موارد فوق با شدت و ضعفی از جمله عوامل عزل منتظری از قائم مقام رهبری به‌شمار می‌آید که در این میان آنچه بر اهمیت موضوع می‌افزاید نزدیکی جزئیات حوادث آن روزها با مسائل مشابه امروزی است. مسائلی که در رفتار برخی از عالی‌ترین مسئولان، هم‌اکنون نیز بروز و ظهور دارد و هر چند بنا به دلایلی معلوم و نامعلوم منجر به عزل آنها نشد و نشده، اما یقینا زمینه ایجاد فتنه‌ها و نفوذ دشمن را که به مراتب خطرناک‌تر است، ایجاد کرده است. 

گفته شده آقای منتظری با وجود کشف اجساد مقتولین که توسط باند مهدی هاشمی به قتل رسیده بودند باز هم در مقابل حکم قوه قضاییه کارشکنی کرد. اتفاقا امروزه هم شاهد کارشکنی‌هایی از این سنخ از سوی مسئولانی هستیم که در ماجرای آقای منتظری بیشترین تلاش را برای معرفی وی به عنوان قائم مقام رهبری کردند و حال در عالی ترین مناسب حکومتی، برخورد قانونی قوه قضاییه با فرزند و نزدیکان خود را بر نمی‌تابند! البته دولتی که کابینه خود و نزدیکان خود را خطر قرمز معرفی کرد نیز ما را به یاد قائم مقام معزولی انداخت که افراد نفوذی بیت خود را خط قرمز دانست.

به هر تقدیر آنچه باید مورد مداقه نظر قرار گیرد این است که تاریخ تکرار خواهد شد و صد البته که این تکرار از نوع مشابهت است و نه مطابقت!

از سوی دیگر تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر وجود مسئله مهم نفوذ در هفته‌های اخیر و گوشزد پیامدهای ناگوار ناشی از تحقق آن می‌طلبد دگر بار حوادث و بحران‌های انقلاب اسلامی همچون موضوع انتخاب و عزل آقای منتظری از قائم مقام رهبری به‌عنوان آیینه تمام نمای تحقق نفوذ، واکاوی و بررسی شده و با عبرت گرفتن از تاریخ معاصر انقلاب، خدایی ناکرده مسئولی راه به خطا رفته را مجدد نپیماید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی